Tuesday, November 27, 2007

trip to felda rentam, triang, pahang

kali ini trip aku ke felda rentam, untuk menghadiri majlis pernikahan nak pak ngah shaari. selamat pengantin baru sham & ziana.
24/11/07 sabtu
9:00 ambil cik kat rumahnya, kami menaiki kembara lima orang termasuk qais dan kak yang. untuk trip yang relax dan santai, kami singgah sebentar kat lipur lintang. sambil sarapan kat warung di sana, nikmat sungguh dengar deruan air sungai. teringat masa-masa dulu singgah dengan adik beradik yang lain.


11.30 pagi, singgah kg sempadan, lanchang pahang. melihat kehidupan sana; kerana kawan aku yang pernah ikut arqam dulu selalu berpesan, kalau lalu ikut situ, singgah dan ambillah foto. lepas aku tunjukkan foto ni, dia geleng kepala, "sedih juga hati aku tengok keadaan yang jauh berbeza dengan dulu," katanya. hutan bermaharaja lela. bangunan ada yang menjadi kandang lembu.


1:00 pm sampai, singgah butik anggun berseri, kepunyaan mak ndak tun. berkembang maju bisnes dia. bila sembang-sembang dengannya, baru aku dapat tahu, dia sekarang ni dah berjinak-jinak dengan perniagaan catering. selamat maju jaya mak ndak tun.


sampai sahaja rumah pakngah, kami dijamu makan tengahari bersama sanak saudara yang sampai sejak pagi tadi. seekor lembu tumbang hari ini.


3:00 ptg, gotong royong siang lembu, untuk kenduri tahlil malam ini. di belakang rumah, ramai penduduk kampung datang bergotong royong masak. uniknya, mereka masak nasi kawah dan kari di atas tanah. tanah yang dikorek, mulut kawah separas dengan tanah. cara ini katanya cepat masak. sebab api terkurung kat dalam tanah.
4:30 petang, aku, isteri dan anak ke felda bukit mendi, ziarah pakcik id. makan malam dan balik ke rentam semula, tidur ramai-ramai kata rumah pak long ishak. seronok, sembang-sembang cerita kisah silam.




25/11/07 ahad.
9:55 pagi. family chop sampai. aku ternampak mereka kat stesyen petronas. mereka singgah situ untuk tukar lampin baby.


11:00 pagi penduduk tengah sibuk masak untuk kenduri. hari ini dua ekor lembu tumbang.


1:20 tgh, rombongan pengantin tiba,


2:00 acara penutup, cabutan nombor bertuah, unik juga acara ini. setiap pekerja dapat sehelai tuala kecil bernombor.


4:00 aku bersiap sedia nak balik ke kl. sayang sekali tak dapat menyertai mereka bakar ikan malam tu. terpaksa balik kerana esoknya kerja.... huh huh huu.

8:00 malam sampai rumah. makan nasik kenduri yang dibekalkan, juga rambutan.

1 comment:

Anonymous said...

meriahnyer..p xhabaq :(

--aziah :)