Thursday, June 19, 2008

Muka Mencuka Ketika Marah....

Kebiasaannya kalau aku marah... kerut dahi tak terbilang banyaknya. Lama kelamaan baru aku sedar bila aku terlihat gambar yang disnap oleh anak aku ketika tengah marah.
Lalu timbul idea, kalau sesiapa yang tarik muka ketika marah, aku akan senyum melebar hingga ke telinga.
Perangkap pertama masuk ketika bini aku marahkan anak-anak di rumah pada suatu petang. Lalu aku pun senyum melebar depan mukanya... Anak-anak aku pun hairan kenapa aku buat macam tu. Habis seisi rumah riuh ketawa gelihati bila aku ceritakan perangkap aku itu.
Tibalah suatu hari aku pulak termasuk perangkap ‘tarik muka’ ni... Tiba-tiba bini aku dengan anak-anak semuanya senyum melebar kat aku... sampai aku terkejut sangat-sangat. Tak jadi nak kekalkan muka tengah marah.... Nasib baik aku boleh menerima gurauan macam ini...
Sesungguhnya buruk sungguh muka orang yang tengah marah ni....
Marah biar bertempat. Kalau tidak dayus la plak...

1 comment:

bond said...

ngkau memang...