Tuesday, November 25, 2008

nasib...

Datsun 120Y. Menjadi idaman saya sewaktu usia menginjak dewasa. Bila dah beranak pinak, saya jadi lupa akan model ini sebab leka dengan model-model yang bercambah di atas jalan raya. Hmmm... hakikat dunia.

Thursday, November 20, 2008

hujan....

video
Semenjak dua menjak ni... musim hujan. Kadang-kadang dinihari aku terjaga dari tidur kerana dengar deruan air. Terkadang terasa indah bunyi air mengalir masuk ke telinga. Biasalah kalau rumah di tepi sungai, macam tidur dalam khemah semasa berkhemah kat sungai Tg. Malim!


Kelakar juga bila aku mengingatkan apai supaya jangan sekali-kali main di tepi sungai! Agak-agak apa kata apai...

Monday, November 17, 2008

sembelih itik


Baru-baru ini, adikku suruh aku sembelih itik pelilharaannya yang suka merayau-rayau ke rumah jiran. Dia yang hanya suka-suka pelihara itik, rupanya tidak menggemari daging itik. Lalu aku pun tak lepaskan rezeki yang datang.

Teringat aku, mula-mula aku praktikal sembelih ayam dan itik ketika berusia 15 tahun. Ini kerana ayah aku tidak mahu sembelih binatang peliharaan kerana kasihan. Walaupun kebiasaan keluarga kami akan suruh jiran (pak lebai) untuk sembelihkan. Aku ambil peluang untuk praktikalnya. Pengalaman pertama kali sembelih, aku sembelih itik serati. Lepas sembelih cepat-cepat masukkan ke dalam sangkar, kerana itik jenis ini boleh terbang jauh walaupun sudah disembelih.

Setakat ini aku telah sembelih ayam, itik dan arnab. Lembu atau kambing, aku tak berani... kena serah pada yang pakar...

Remaja sekarang macam mana? Bolehkah disuruh sembelih?

Friday, November 14, 2008

oh diari...

Aku dulu cukup rajin tulis kisah kehidupan dalam diari. Seingat aku sejak dari Tingkatan 3. Tetapi sayang diari masa sekolah dulu hilang ketika aku berhijrah ke KL tahun 1982. Di sini aku sertakan sebahagian anekdot yang tercatit dalam diari aku buat tatapan kalian.


Catatannya:
8/11/93 8.00 pagi Cukur rambut Sofwah (
Si Safwah dah besar sekarang... anak ke-6)




Catatannya:
HW 9574 (teksi yang aku bawa Pukul 9.00 mlm)
Tambang: RM25.00 + RM2.00 + RM3.20 + RM3.00 = (kira sendiri berapa banyak wang tambang yang aku dapat).

10/10/93 (9:30 mlm): Qais jatuh, kepala kena batu. Banyak darah. Kena jubah putih (masa tu dia pakai jubah putih). Bubuh minyak gamat. Ok.
(Memang si Qais ini hyper-active).




Catatannya:
Dalam bas Qais dan Muhd tidur nyenyak sebab dia tak tidur siang.
(kisah semasa aku bawa Qais – anak ke-5; dan Muhd – anak ke-4; ke Langkawi)





Catatannya:
Hari Jadi ke-30 - Tua dah tu...




Catatannya:
Ini grafiti yang dilakar oleh siapa pun tak tahu... (Ini peringatan untuk aku, supaya simpan diari di tempat selamat).

Monday, November 10, 2008

Monday, November 3, 2008

Cikgu...

1 Nov. 2008 (Sabtu)

Hadiri kenduri kesyukuran doa selamat buat Fakhrul
(anak saudara) ... dah jadi guru.
Tahniah buat Cikgu Fakhrul bin Cikgu Lokman.
video



Aku teringat pada seorang kawan (Tingkatan 1 - 5)
yang juga seorang guru; Cikgu Malik.




Buat cikgu-cikgu.. akan aku coretkan nama-nama kalian di sini:
1. Cikgu Mahadi (SKKK 1969)
2. Cikgu Rafar (SKKK 1969)

3. Cikgu Noriah (SKB 1974)

4. Cikgu Rahman (SMKK1979)

5. Miss Tham (SMKK Guru bahasa Inggeris - aku suka cara dia mengajar)

6. Mr Neoh - Penolong Kanan yang garang (SMKK)


dan ramai lagi guru yang mukanya tersemat di sanubari... nama dah lupa la plak!
Terima kasih cikgu!!!! (nada ramai-ramai bila habis kelas)

Dan untuk pengetahuan kalian, Managing Director kat pejabat aku adalah bekas cikgu;
CIKGU ABU HASSAN MORAD