Thursday, December 31, 2009

Wednesday, December 30, 2009

Apabila Kancil naik tocang!

Keratan akhbar NST: 11 November 2007.

Anak saya pernah beritahu, dia biasa pandu Kancil mencecah 160km/j. Nampak riak bangga di wajahnya.
Memanglah awak boleh pandu Kancil selaju itu tapi tahap keselamatan macam mana? Bila dilihat, pemandu yang memandu Kancil (sekarang ini Viva) dengan laju yang melulu, ngeri rasanya. Nampak sangat Sang Kancil dan Sang Viva termengah-mengah mengikut kehendak tuannya! Itu belum termasuk lagi golongan yang modified yang entah apa-apa. Mereka sanggup berhabis-habisan ribuan ringgit untuk aksesori berbanding alat ganti yang perlu seperti tayar, absorber dan lain-lain.

Thursday, December 17, 2009

web voice conversation

Aku sempat ber web voice conversation dengan Syahrul Fadzil yang berada di Madinah.

salamtijari has accepted the invitation to view your webcam.
salamtijari has accepted the invitation to view your webcam.
salamtijari has started viewing your webcam.

abunyer11:56 am
salam haji.... bila sampai malaysia....
salamtijari11:56 am bulum
salamtijari11:57 am ni kat madinah
abunyer11:57 am o... patutlah ... sebab kakak ipar saya balik mungkin 25hb ni...
salamtijari11:57 am aku balik 24
abunyer11:57 am sebelum terlambat... saya nak ucapkan selamat hari jadi tak lama lagi... mungkin masa tu hang masih kat madinah....
salamtijari11:58 am birthday aku, hari balik ke malaysia
salamtijari11:58 am terima kasih...
salamtijari11:58 am lepas tu bulan depan besday hang plak
abunyer11:58 am ha ha... jgn lupa fauzi dtp pun hari jadi sama dengan hang....
salamtijari11:59 am semalam saidah terjumpa kak aliyah
abunyer11:59 am hmmm dia balik esok kot...
abunyer12:00 pm kakak ipar aku pun sambut hari jadi di madinah....
salamtijari12:00 pm kakak bini hang ka, bini abang hang?
salamtijari12:00 pm he he hang mana ada abang
abunyer12:00 pm kakak bini aku....
abunyer12:01 pm Nampak gayanya Hajjah Kak Yun akan menyambut hari jadi ke-52 tahun di Madinah iaitu pada 23hb Disember ini. Alhamdulillah… Berkat. Doakan kami di sini semoga tahun-tahun mendatang akan tiba untuk kami pulak ke sana… Amin. petikan daripada blog aku.... http://www.abunyer.com/?p=341

salamtijari12:04 pm akak hang pegi ngan SMAS ke?
abunyer12:05 pm la... tak tau la pulak... tapi dengan rahman brother kot...
salamtijari12:06 pm aku tengok beg dalam blog hang tu ada logo SMAS
abunyer12:06 pm oh.... mungkin kot... ana la arif....
salamtijari12:06 pm sebabnya jemaah SMAS satu hotel dengan aku,
salamtijari12:06 pm dari madinah lagi
salamtijari12:06 pm sorru dari mekah lagi
abunyer12:07 pm ushar2 la.... nama nya Mahayon Shamsudin daripada ipoh...
salamtijari12:07 pm jemaah depa ramai kat 400 orang
salamtijari12:07 pm nanti la aku ushar
abunyer12:08 pm boleh web cam ker?
abunyer12:08 pm nak tengok madinah la...
abunyer12:08 pm rindu bangat....
abunyer12:12 pm salam... dah putus... taapa la... dapat tengok hang sekejap dengan baju sejuk dan kopiah putih... suasana dalam hotel di madinah.....

Wednesday, October 21, 2009

Dangau Baru


Pembaca yang dihargai...

Alhamdulillah... setelah sekian lama saya berblog di dangau (blogspot) ini, baru-baru ini saya telah berkenan di hati dengan sebuah lagi dangau, (.com). Tujuannya tetap sama iaitu:

"Ini blog meriah kalbuku. Kalbuku sentiasa meriah walaupun aku pendiam. Merapu sikit-sikit ajer.:)
This site is dedicated to my family & friends. I hope this site would be a place for my family & friends to keep in touch with me. Contact abunyer at: abunyer@gmail.com"

Sesungguhnya tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat berblog.... Saya masih lagi mengaktifkan blog ini.

Diharap saudara, kawan-kawan mahupun pembaca budiman sekelian, berkunjunglah selalu di dangau ini juga di dangau yang satu lagi. Semoga ada manfaatnya... Amin.

Tuesday, October 6, 2009

rehlah santai

Untuk ke sungai, kami melalui kebun kacang panjang milik Abg Atan. Sungguh sejuk menghijau.

4/10/2009: Aku dan famili, Yusof & Ana dan famili, juga Atah (mereka ini amat teruja dengan sungai dan alam hutan semulajadi) ke Tanjong Malim... ziarah raya rumah Kak Num. Kesempatan di sini diambil sepenuhnya dengan aktiviti rehlah santai di sungai berhampiran kebun sayur Abg. Tih. Terima kasih pada Abang Tih atas tajaan durian.

Acara makan durian dengan pulut...

Gelagat Adam menceriakan suasana... (Aku jarang sekali mandi kat sungai ini... sejuk sangat!)

Bermacam-macam gelagat adik beradik aku mandi-manda. Paling kelakar; Adam. Sesampainya di tepi sungai terus minta nak mandi.... hinggalah kami semua hendak balik, dia menjerit-jerit tidak mahu naik ke darat!
****

Ini pulak gelagat En. Tam... mula-mula dengan cuaknya meninjau aktiviti kami. Puas aku pujuk dengan makanan yang dibawa... akhirnya jinak. Tak kenal maka tak cinta, En. Tam oi!!!

*****

Selesai mandi dan makan di sungai, kami melawat kandang kambing Abg. Tih. Kebetulan masa itu ada seekor kambing sedang beranak. Alhamdulillah... hari ini Abg. Tih dapat empat ekor anak kambing. Berkat.
****

Setelah adik beradik aku balik... aku dan famili ambil kesempatan menziarahi kubur emak Pn. Zie. Sebuah perkuburan lama. Aku terpandang satu batu nisan nun jauh di dalam semak. Agak lain daripada yang lain kerana terdapat lambang Polis DiRaja Malaysia.
Di batu nisan tercatat nama:
SC 16736 Radin bin Budin
telah kembali ke rahmatullah
pada: 13hb. Februari 1951.


Semoga rohnya dirahmati Allah setimpal jasa-jasa beliau semasa berkhidmat untuk negara.
Al-fatihah untuk beliau jua...

Melihat akan nisan yang bertaburan (perkuburan lama ini), mengingatkan aku bahawa setakat mana pun jagaan waris pada nisan kuburan; akhirnya terbiar kaku dimamah usia. Namun yang menjaga roh empunya diri adalah amalan iman dan taqwa, yang akan menemani kita hingga ke akhirat.

Saturday, October 3, 2009

Aidilfitri 2009 part 2

21/09/09: Konvoi kami bergerak ke Sungai Tiang, Pendang. Di rumah Maktih Nisah kami bertemu dengan seorang lagi emak saudara (yang tak pernah jumpa) iaitu kakak Maktih Nisah bernama Maklang Aisyah. Di bawah ini aku sertakan carta keluarga Maktih Nisah buat tatapan semua.

Selesai di rumah Maktih Nisah, kami pergi pula ke rumah Makndak Aisyah... (isteri Pakndak Abdullah bin Seman yang tinggal berhampiran rumah Maktih Nisah) jumpa dengan anak-anaknya (tinggal di Seremban) yang balik beraya.
########





Lepas Maghrib... konvoi kami menuju pula ke Felda Teloi Kanan, ke rumah Pakcik Man, adik mak aku No. 2. Kami bermalam di sana. Semasa makan malam... aku terpandang 'toyu' (kicap) cap Pak Ya. Hmmmm glamour juga Pak Ya ni...







######

22/09/09 Lebih kurang pukul 10.00 pagi konvoi kami bergerak ke Sungai Petani, ziarah kubur ayahanda tercinta berdekatan Masjid Al-Amin, Sg. Layar.

Setelah adik beradik aku beredar ke kubur Suhaibah (berdekatan kubur ayah); aku bertafakur... mengenang ayah, seorang yang gigih mendidik dan menyara kami yang ramai ini. Jasa yang tidak terbalas; cuma diiringi doa agar Allah redhai ayah juga kami semua. Amin...


2.00 petang, kami tiba di Pinang Tunggal (rumah Maklang; adik mak No. 2). Makan tengahari di sana. Lepas tu... ziarah pulak rumah mertua Mat (besan Yusof)... makan tengahari jugak.(Berapa banyak makan tengahari hari ini?)

5.00 petang kami sampai rumah Makcik Nah (Mak No. 3).
Bertemu dengan Siti Aminah dan Haslam (mereka datang beraya di sini). Alhamdulillah... mereka baru dikurniakan seorang anak perempuan yang comel.


Malam itu juga... konvoi kami yang tinggal tiga biji kenderaan menyusur lebuhraya menghala ke Kuala Lumpur. Tiba di Tanjong Malim lebih kurang 1.00 pagi. Aku tinggalkan Pn. Zie dan anak-anak di Tanjong Malim. Aku dan Atah akan ke Singapura menghantar keluarga Zul.

########

23/09/09: Puan Zie dan anak-anak, serta Mahanum dan famili, Mamak Saiful dan famili pergi beraya di rumah Icui dekat Sungkai. Makan durian.

Sunday, September 27, 2009

Aidilfitri 2009 part 1

Van 12 seater yang membawa keluarga Zul & Yah dari Singapura. Mereka singgah Kuala Lumpur; famili aku ikut serta ke Perlis.

#####

Tiba di Raudhah Tuan Syed Tajul Arif, Kangar, Perlis. Homestay ini disewa oleh Mus untuk perjumpaan Aidilfitri tahun ini. Mempunyai 6 bilik; Bilik Suhailah (mus), Bilik Nadhrah (Yusof & famili), Bilik Nursyifaa (Zul & famili), Bilik Nurthaqif (aku & famili), Bilik Nursyazaa dan Bilik Afnan (Ruzaimi & famili). Setiap bilik dilengkapi bilik air dan penghawa dingin.
###########

Malam Aidilfitri... kami semua ziarah rumah Ustaz Salleh Adam, (tok guru yang biasanya naik vespa ke mana-mana untuk mengajar).

###########

1 Syawal solat Hari Raya.

###########

Selesai solat Aidilfitri, kami sekeluarga berkumpul.

###########

Bermaaf-maafan, juga meraikan Syurahbil Roslan yang akan menyambung pelajarannya di Mesir.

###########

Sesi fotografi. (Semuanya bergaya).

###########

Ziarah rumah sepupu yang lama tidak berjumpa (hampir 2o tahun). Kemudian ke rumah Nenek Saudara di Utan Aji.

###########


Malamnya, bebudak bermain bunga api... menghabiskan baki semalam. Acara makan malam meriah. Keluarga Siti sampai tengah hari tadi.... turut memeriahkan majlis.

###########

Miqdad dan famili menyertai kami. Dia on the way ke Pulau Langkawi dari Seberang Jaya, Pulau Pinang. Kami semua sibuk mengemas untuk check-out. Sungguuhhh selesa di homestay ini.
Program seterusnya... peminangan Shukri.

###########

Selepas check-out, kami semua bertolak ke Jitra untuk program peminangan Shukri Yusof dengan Najihah. Selamat Bertunang.

###########

Friday, September 18, 2009

sketsa menjelang aidilfitri




DTP

AV

Editorial
Inilah sekelumit kisah menjelang syawal 1430H.
Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir batin daripada saya.

Tuesday, September 15, 2009

Aktiviti: Kenali Diriku...

Ini adalah salah satu aktiviti semasa kuliah pukul 12.30 hingga 1.30 tengahari.

Monday, September 14, 2009

Pasport Antarabangsa Alternatif

Sungguh... terlalu lama aku menunggu berita turunnya harga Pasport Antarabangsa ini. Bukan apa... aku pernah buat pasport yang berharga RM300.00 yang hanya digunakan 2 atau 3 kali sahaja. Aku bukanlah tergolong dalam golongan orang selalu ke luar negara. Sesekali terpaksa juga pergi untuk menziarahi keluarga di utara dan di selatan tanahair. Berbeza tahun 80-an dulu, kalau tak silap aku hanya RM60.00 untuk 5 tahun! Dan ada pula Pasport Terhad!

***********

"Kenapa tak bawa isteri dan anak-anak." Inilah soalan yang sering ditanya oleh sanak keluarga di sebelah sana. "Asyik jalan sorang-sorang aja..."

*************

Lepas ni bolehlah aku dan isteri pergi ke Tanah Rao di Sumatera Barat atau boleh ziarah Agus kat Jawa Barat atau ziarah Cu Mat Adam di Bangkok atau Mak Pah di Phuket atau... dan atau.... dan atau.... (berapa banyak atau da....)

Thursday, September 10, 2009

Kunta Kinte

Sebetulnya "Kaunter Zakat Fitrah".

Perkataan KUNTA mengingatkan aku kisah tahun 70-an dulu-dulu, kat tv ada drama bersiri Roots yang diadaptasi dari novel Alex Haley.



Kisah Kunta Kinte, seorang remaja Muslim dari suku kaum Mandinka di Afrika telah ditangkap dibawa naik kapal untuk dijadikan hamba ke Amerika.

Masa itu... siaran televisyen masih hitam putih (warna tahi cicak)....

Savvy, Viva & Myvi

Baru-baru ini seorang kawan baik, Lebai Jusoh Lulé, seorang exec. proton (agaknya la) datang ke rumah aku menaiki kereta Savvy. Dia datang kerana urusan Gas Petronas, yang masih dalam perbincangan antara aku dan dia.

Bila dia muncul dengan Savvynya... teringat aku kisah keliru model kereta yang aku pernah dengar... tapi tak tahu la pulak sumbernya.

Kisahnya begini:

Tipah: Pak Lang... ada kereta... murah sangat hendak dijual. Kebetulan Tipah sedang mencari kereta ni...

Pak Lang
: Kereta apa?
Tipah: Myvi! Harganya RM36,800.00. Down-paymentnya sekian-sekian. Instalmentnya pulak sekian-sekian.

Pak Lang
: Ehhh... murah tu. Eloklah ambil Myvi harga tu....

Tiga jam kemudian...

Tipah:
Pak Lang... sebenarnya kereta Savvy... bukan Myvi...
Pak Lang
: La... tapi kenapa harganya RM36,800.00?
Tipah: Kenapa?

Pak Lang
: Harga Savvy RM39,693.68!
Tipah: Habis macam mana? Boleh ambik ker?

Pak Lang
: Tapi harganya agak murah macam Viva....
Tipah: Okeylah...
Pak Lang... nanti apa-apa hal Tipah call balik yer?
Pak Lang: Okey.

Tiga jam setengah kemudian...

Tipah:
Pak Lang.... bukan Savvy... rupa-rupanya Viva!
Pak Lang
: Haa.... memang harga yang Tipah cakapkan tu harga Viva...
Tipah: Habis tu... ok ker harga tu?

Pak Lang
: Haaa.... itulah harganya pun.... Tipah... Tipah.... model kereta pun hang confuse...
Tipah: La... itu la pasal... Myvi, Savvy, Viva... kan hampir sama tu... hih hih hih....



FAKTA HARGA:
MYVI 1.3 AUTO STANDARD (SOLID)
 RM46,400.00
VIVA 1.0SX (SOLID)
 RM36,800.00
SAVVY 1.2 MT ML (S) RM39,693.68


Selingan:

Friday, September 4, 2009

25 tahun pernikahan....

Hari Kebangsaan Malaysia yang tercinta, aku dan Pn. Zie ke Langkawi (ada sikit urusan). Ditaja penerbangan pergi balik oleh Mus, Alhamdulillah. Kami berdua sahaja pergi... anak-anak tinggal di rumah (mereka dah besar-besar dan pandai jaga diri).




Setibanya di sana dijemput oleh Kakak - anak sulung kami. Sebelum ke "Mat'am Layaly as-Syams @ Rajawali, Langkawi LagoonResort, kami singgah kat Pasar Ramadan Airport Langkawi.
Chef Miqdad dan Chef Zarul kata, "Tak kan nak berbuka dengan makanan Arab sahaja, kenalah ada kuih-kuih sikit - pembuka selera..."

Kami berbuka dengan masakan arab... nasi kambing, ayam, daging lembu, yogurt dan lain-lain.
"Kena tunggulah sampai pukul 9 atau 10 malam ni... kita ada lagi makan-makan special..." Pengumuman dibuat oleh Chef Miqdad dan Chef Zarul.
"Tak boleh awai sikit... kami nak solat tarawih," pinta Lan (adik aku).

*************

Tepat 9.00 malam, Chef Zarul membawa kek dan diletakkan di atas meja. Oh... sungguh teruja aku dan Pn. Zie sebaik sahaja melihat kek tersebut. Rupa-rupa kek Sambutan Ulangtahun ke-25 Perkahwinan kami! Pn. Zie tanpa segan silu mengalir air mata.
Tak sangka diadakan majlis ulangtahun tersebut, kerana sememangnya kami sekeluarga amat jarang menyambut sebarang ulangtahun dengan kek, cuma masak-masak makanan special dan makan ramai-ramai.



Foto No. 1: Dari kiri: Huzaifah (anak Lan), Kakak, Liza (isteri Lan), Pn. Zie dan Nadia (isteri Chef Miqdad) Foto No. 2: Dari kiri: Lan, Chef Zarul, Chef Miqdad, Syurahbil (anak Lan), Dehya'.

Aku tanya Zarul, "Tak contact ker Kak MyNurKasih?"
"Kak MyNurKasih pandai masak. Sedap masakannya." ujar Zarul mengimbau kenangan semasa di New Zealand berjumpa dengan famili MyNurKasih.
Kepada keluarga MyNurKasih, saya bagi pihak Zarul satu family mengucapkan terima kasih, dan selamat menyambut Aidilfitri yang mendatang, maaf zahir batin.


Majlis ini berlarutan hingga ke pukul 10.00.



*******************

Akhir sekali ingin aku dan Pn. Zie ucapkan ribuan terima kasih atas usaha yang diberikan oleh adik-adik aku dalam menjayakan sambutan (kejutan) ini. Sebenarnya kami pun tidak tahu siapa yang menganjurkan Sambutan Ulangtahun ke-25 Perkahwinan ini kerana mereka (adik-adik aku) saling merahsiakannya.... Semoga Allah berkati anda semua.... Amin.