Friday, January 23, 2009

Suara gema alam...

Sesekali merayau tengok map dalam google map seluruh dunia, teringatlah pulak aku menjengok tempat tinggal sepupu aku di Yan, Kedah. Hmmm... baru aku tahu google map yang ada sekarang ini mungkin di'snap' tiga empat tahun lepas.

Nak tahu kenapa?
Kerana dua tahun lepas sepupu aku buat rumah ini betul-betul di atas sawah. Dalam google map ni pulak hanya nampak tanah yang ditambak sebuah mendirikan rumahnya.

Punyalah teruja, anak-anak dan juga anak buah aku melihat bendang yang terhampar luas. Angin segar menyapa muka... bunyi cengkerik, katak mendendangkan lagu alam, yang sukar ditafsirkan; gembira berwirid zikir memuji memuja Ilahi...

1 comment:

rantong said...

Sekadar ingat mengingatkan. Jangan lupa saudara seagama kita di Palestin. Doa Qunut Nazilah

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuham, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”
Sumber: JAKIM
View Profile: Rantong