Wednesday, August 5, 2009

...rentikanlah merokok tu....

1hb. Ogos 2009 aku menghadiri kenduri kahwin di rumah bapa saudara aku. Biasalah bila berjumpa dan berkumpul adik-adik, jauh dan dekat, riuh rendah saling cerita itu dan ini.

Sembang punyalah sembang... timbul cerita kisah Apit (cucu menakan) yang kini menderita asma yang teruk.
"Bapa Apit isap rokok tak?" Aku pun bertanya pada ibu Apit (anak menakan aku),
"Isap... tapi semasa kat restoran atau warung sewaktu makan bersama-sama. Kat rumah dia tak berani merokok kerana saya marah." jawap ibu Apit.

Aku pun berpesanlah pada bapa si Apit ni,"Cukup-cukuplah merokok tu... Engkau tak malukah dengan si Apit ni...? Inilah satu-satu anak hang, hang nak tak kalau dia merokok di masa hadapan? Kesianlah sikit kat Apit tu..."

Mungkin si Apit akan terfikir, "Kalau makan banyak, perut buncit. Kalau merokok banyak, jantung yang buncit...."

Di sini bukanlah aku nak fokuskan penyakit asma yang menyerang si Apit tetapi renung-renungkanlah apa yang telah aku dapat daripada blog: Puan Ghurur ni.
Leaflet Kementerian Kesihatan Malaysia
yang diambil daripada blog ghurur
. Thanks


Pak Apit... jangan marah ya... ambillah nasihat yang baik ini walaupun pahit.

1 comment:

yusofsmart said...

Sambil berteleku ku mohon doa agar bapa si Apit berhenti merokok demi kesejahteraan emak Apit dan juga adik-adik Apit yang bakal lahir di masa akan datang... amin ya robbal 'alamin...