Saturday, October 3, 2009

Aidilfitri 2009 part 2

21/09/09: Konvoi kami bergerak ke Sungai Tiang, Pendang. Di rumah Maktih Nisah kami bertemu dengan seorang lagi emak saudara (yang tak pernah jumpa) iaitu kakak Maktih Nisah bernama Maklang Aisyah. Di bawah ini aku sertakan carta keluarga Maktih Nisah buat tatapan semua.

Selesai di rumah Maktih Nisah, kami pergi pula ke rumah Makndak Aisyah... (isteri Pakndak Abdullah bin Seman yang tinggal berhampiran rumah Maktih Nisah) jumpa dengan anak-anaknya (tinggal di Seremban) yang balik beraya.
########





Lepas Maghrib... konvoi kami menuju pula ke Felda Teloi Kanan, ke rumah Pakcik Man, adik mak aku No. 2. Kami bermalam di sana. Semasa makan malam... aku terpandang 'toyu' (kicap) cap Pak Ya. Hmmmm glamour juga Pak Ya ni...







######

22/09/09 Lebih kurang pukul 10.00 pagi konvoi kami bergerak ke Sungai Petani, ziarah kubur ayahanda tercinta berdekatan Masjid Al-Amin, Sg. Layar.

Setelah adik beradik aku beredar ke kubur Suhaibah (berdekatan kubur ayah); aku bertafakur... mengenang ayah, seorang yang gigih mendidik dan menyara kami yang ramai ini. Jasa yang tidak terbalas; cuma diiringi doa agar Allah redhai ayah juga kami semua. Amin...


2.00 petang, kami tiba di Pinang Tunggal (rumah Maklang; adik mak No. 2). Makan tengahari di sana. Lepas tu... ziarah pulak rumah mertua Mat (besan Yusof)... makan tengahari jugak.(Berapa banyak makan tengahari hari ini?)

5.00 petang kami sampai rumah Makcik Nah (Mak No. 3).
Bertemu dengan Siti Aminah dan Haslam (mereka datang beraya di sini). Alhamdulillah... mereka baru dikurniakan seorang anak perempuan yang comel.


Malam itu juga... konvoi kami yang tinggal tiga biji kenderaan menyusur lebuhraya menghala ke Kuala Lumpur. Tiba di Tanjong Malim lebih kurang 1.00 pagi. Aku tinggalkan Pn. Zie dan anak-anak di Tanjong Malim. Aku dan Atah akan ke Singapura menghantar keluarga Zul.

########

23/09/09: Puan Zie dan anak-anak, serta Mahanum dan famili, Mamak Saiful dan famili pergi beraya di rumah Icui dekat Sungkai. Makan durian.

No comments: