Wednesday, June 23, 2010

Jalan-jalan ke Singapura memori Pulau Sentosa...

Stesen Keretapi Tanjong Pagar akan dipindahkan ke pusat pemeriksaan kereta api Woodlands pada 1 Julai 2011. Nostalgianya di sini... turun sahaja dari keretapi, aku terus masuk restoran retro kat situ pekena capati dengan minuman panas.
Kenapa aku suka naik kereta api? Hmm... mungkin check-pointnya tidak sesak kerana ia khusus untuk penumpang kereta api sahaja. Tidak orang yang berlari-lari anak bergegas-gegas kejar bas menyeberangi Tambak Johor seperti di check-point biasa.

Kebetulan pulak hari Jumaat, aku pun rasailah suasana solat Jumaat di Masjid Al-Mawaddah. Pergi naik MRT dan balik naik bas dengan Dehya.

Sabtu; petangnya ziarah ke rumah emak saudara... dekat Tampines dan Beduk...

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~

Pagi Ahad: Aku dan Pn. Zie pergi ke Vivo City... jalan-jalan tengok cable car Pulau Sentosa, namun hampa... rupa-rupanya perkhidmatan ini telah dihentikan. Mungkin telah ada monorel ke Pulau Sentosa agaknya.
Tiada lagi cable car bergayutan, menyeberang laut ke Pulau Sentosa.... seperti foto tahun 2008
Tahun 2008
Tahun 2010.

Monorel menyeberangi laut ke Pulau Sentosa.Lebih cepat dan kurang gayat berbanding cable car.

Vivo City.

Teringat masa dulu sekitar tahun 90-an, aku dan Pn. Zie pernah naik cable car ke Pulau Sentosa. Semasa itu kami masih muda dan anak-anak masih kecil lagi.... Kami berdua hanya mampu tersenyum bila mengenang masa muda dulu... (ewah ewah.... feeling semacam nampak!)

Kaunter tiket yang ada cable car kiut miut, bertali arus dari kiri ke kanan (foto di bawah).
Foto di atas, pemandangan dari atas cable car, kapal persiaran lengkap dengan kolam renang.

Dua tahun lepas aku datang sini dan naik cable car dengan Atah dan Dehya. Aku tertarik pada cable car yang cute-miut bergerak di bahagian atas dalam kaunter tiket tersebut.

Malamnya... aku dan Pn. Zie balik ke Kuala Lumpur, dari KTMB Tanjong Pagar.
KTMB Tanjong Pagar, Singapura.

Pemandangan luar tingkap koc tempat tidur aku...

Akhir kalam... di kesempatan ini aku ucapkan ribuan terima kasih atas layanan yang istimewa diberikan oleh sanak saudara di Singapura.

1 comment:

liburan singapore said...

pulau sentosa cocok untuk liburan
thanks infonya...