Tuesday, July 20, 2010

Hanipah kah, Hanifah?


Bila terpandang pada papan kenyataan di pejabat En. Rahman, aku rasa pelik dan janggal pada satu nama... Hanipah. En. Rahman kata nama sebenar orang itu Hanifah. Aku hanya ketawa hik hik hik sahaja... Dan aku rasa macam aku tahu siapa yang key-in nama sebegitu. Orangnya yang agak veteran... (biasalah orang veteran; agak sukar menaip nama Hanifah. Dia akan tertaip nama Hanipah. Mungkin zaman dia, penggunaan F amat kurang berbanding P - sebab semasa nak 'daptar' nama kat surat beranak, main sebut sahaja berbanding sekarang kena tulis sendiri).

Tak kisahlah.... janji jangan dia taip huruf F jadi P dalam cek yang bernilai jutaan ringgit sudahlah. Rugi masa pulak untuk buat pembetulan pada nama tersebut.

Penukaran huruf F kepada P ini mengingatkan aku kisah:
Kisah 1:
Dulu-dulu semasa aku bekerja dengan salah sebuah syarikat penerbitan tahun 1983, ada jugak aku terjumpa dengan salah seorang pengarang yang berjiwa lama (klasik nasional la tu...). Asal ada nama berhuruf F dia akan taip P. Dan yang paling kelakar, perkataan 'mengetahui' dah jadi 'mengetahwi'! Dan lebih teruk lagi, 'dua' dah tertaip 'duwa'!

Kisah 2:
Aku ada seorang kawan yang bila sebutan F dia jadi P. Maka timbullah perkataan 'kompom', 'daptar', 'patimah', 'wapana', 'pana', dan lain-lain. (la... lari dari tajuk kisah di atas, maaf).

No comments: